Bestill time
Esha Katyayen, spesialist i periodonti hos Oris Dental, holder frem en modell av tenner for å vise hvordan tannkjøttsykdom i tannkjøttet påvirker munnen.

Sykdom i tannkjøttet en av to har det

Tannkjøttsykdommer er vanligere enn mange tror; 50 % av nordmenn får det i løpet av livet, og mange vet det ikke selv. Går man med ubehandlet sykdom, kan man risikere å miste tennene.

Tannrens – den enkle veien til et sunt smil

Vi har millioner av bakterier i munnen, og ikke alle er like lett å fjerne med børste og tanntråd. Jo lenger bakterier får boltre seg, jo vanskeligere blir det å fjerne dem. Derfor er det viktig å rense tennene jevnlig hos tannlege eller tannpleier.
Tannbehandler viser frem stor og bredt smil med utstyr som åpner munnen.

Slik unngår du misfargede tenner

Lurer du på hvorfor tennene dine har blitt misfargede, hva du kan gjøre for å fjerne misfargingen, eller om tannkremer som lover å bleke tennene dine faktisk virker?

Tannhelse under graviditet

Det er mye som skjer i kroppen under svangerskapet. Forandringer i tannkjøtt og på tenner kan skape bekymring, ofte helt uten grunn. Det meste er enten helt ufarlig, eller enkelt å gjøre noe med selv.
Barn i badekar som gråter, etter å ha fått sin første tann. Forelder som holder en tannbørste for å gi barnet sin første tannpuss.

Barnets første tann

Det er ikke uvanlig at det jubles i stua når det første lille riskornet titter frem i munnen på våre minste. Men, for mange barn kan dette være en periode med mye ubehag. Hva er vanlig, og hvordan kan man lindre smerten ved barnets første tann?
Kristian Lind ved Oris Dental Arken Åsane i Bergen er spesialist i periodonti og har flere gode råd for å forhindre dårlig ånde.

Råd mot dårlig ånde

Selv om dårlig ånde er veldig vanlig, kan det oppleves sjenerende og gjøre at man kvier seg for sosiale sammenkomster. Les mer om dårlig ånde, og få tips til hvordan du kan bli kvitt problemet!

Tok smilet tilbake

Søndag 20. mars er det verdens munnhelsedag. Tema for året er «Vær stolt av munnen din», og handler om langt mer enn rette, hvite tenner.
Bettan sprakk tanna på et blåskjell, og tannen var ikke til å redde. I kort stund senere stiller hun til intervju og forteller hvordan hun fikk tett oppfølging av tannlege Stian Kanestrøm i Oris Dental, for å erstatte den tapte tannen med tannimplantat.

Tanna sprakk

En bit av et blåskjell i en fiskesuppe ga Elisabeth Andreassen en sprukket tann. Nå har det gått syv år, og den travle dama tar seg endelig tid til å gjøre noe med det.

Påskekrim 2022

Hr. Jeksel har fått et nytt mysterium å løse. Få med deg årets påskekrim fra Oris Dental her, og bli med å avsløre den skyldige!

Sov ikke på tre dager før tannlegetimen

Å være nervøs før man skal til tannlegen er helt normalt, men for noen er tannlegeangst - eller odontofobi - så alvorlig at de unngår å dra til tannlegen på flere tiår. Heidi slet med alvorlig odontofobi – helt til hun møtte Cesilie Hegna ved Oris Dental Tønsberg.
Tannlege ved Oris Dental gir konsultasjon til pasient om usynlig tannregulering.

Deilig tannbehandling. Er det mulig?

«Deilig» er kanskje ikke det første ordet man tenker på når man skal til tannlegen, men hvorfor kan det ikke være sånn? Se hva våre tannleger og tannpleiere gjør for at du skal føle deg trygg, ivaretatt og avslappet fra start til slutt.
Student med tannbørste i munnen, som vurderer om hun skal besøke en tannlege hos Oris Dental.

Prioriter tennene dine – også som student

Økonomi, tannlegeskrekk og en travel hverdag er noen av grunnene til at enkelte studenter dropper tannlegebesøket. Hvis du er student, eller har barn som studerer, sjekk ut våre tips og løsninger til å holde munnen sunn!

Seks tips til sunne tenner på sommerferie

Om sommeren og i ferier hender det at de gode hverdagsrutinene glipper. Vi drikker og spiser litt annerledes enn ellers, og driver gjerne med andre aktiviteter. Her får du seks tips til hvordan du kan ivareta tannhelsa i sommer, og møte høsten med et smil.