Tre hovedfaktorer påvirker munnhelsen under svangerskap

1. Hormonelle forandringer

2. Nye spisevaner

3. Svangerskapskvalme

Hormonelle forandringer

Hormonelle forandringer i kroppen under graviditet kan merkes godt i munnen. Den nye hormontilstrømningen kan medføre at mengden bakterier øker hurtigere enn ellers. Dersom dette får utvikle seg til plakk (bakteriebelegg), kan tannkjøttet bli irritert og etter hvert betent. Tannkjøtt blir deretter ømt, hovent og mørkere i fargen. Det er heller ikke uvanlig at betent tannkjøtt blør ved bruk av tanntråd, eller bare ved en vanlig tannpuss. Dette er en tilstand som kalles graviditetsgingivitt, altså en tannkjøttbetennelse.

Med betennelse i tannkjøttet kan du også få følelsen av at tennene er løse. Det er imidlertid kun en følelse, som går over så snart bakterienivået er redusert.

Hvordan unngå graviditetsgingivitt?

Ikke slurv med tannpuss og bruk av tanntråd. Det kan være mange grunner til å lure seg unna «akkurat nå», men det er ikke så lurt. Har du utviklet tannkjøttbetennelse er det viktig å oppsøke tannlege eller tannpleier for å få behandling og lindre eventuelle plager.

Tannrens-tips til deg som er gravid

• En god tannrens hos tannpleier før- eller tidlig i graviditeten, kan gi et godt utgangspunkt for god munnhygiene i resten av svangerskapet.
  • Blir du uvel av tannpussen? Prøv en ny smak på tannkremen, bruk en tannbørste med mindre hode, eller puss på andre tider av dagen.

Nye spisevaner

En økende appetitt følger gjerne også med når man har en voksende mage. Resultatet kan bli småspising, ofte i form av kjapp energi, som mat med mye karbohydrater (sukkerarter). Kanskje mat ikke lenger frister, mens friske, syrlige drikker går ned på høykant.

Hyppig matinntak eller sure drikker utsetter tennene for konstant syreangrep, som bryter ned tannemaljen (det ytterste, beskyttende laget på tennene), og gjøre tennene svakere og mer sårbare for bakterieangrep.

Hvordan forebygge syreskader på tenner under svangerskap?

Minimer småspising om mulig. Vær bevisst på sukker- og syreinnhold i både mat og drikke, og drikk vann for å redusere syreangrepet på tennene etter du har inntatt mat eller syrlig væske.

Tips

For å nøytralisere syrenivået i munnen kan en sukkerfri tyggegummi med xylitol etter endt måltid hjelpe.

Svangerskapskvalme

Graviditeten sparer de færreste for kvalme. Oppkast er heller ikke ukjent for mange. Det er både upraktisk og ubehagelig, og kan være skadelig for tennene.

Magesyren i oppkastet er sur, og tærer på tannemaljen. Med svekket emalje er tannen dårlige beskyttet, og karies (hull) kan lettere oppstå.

Etter å ha kastet opp er det naturlig å tenke at en tannpuss er riktig, men den kan faktisk gjøre vondt verre. Når tenner utsettes for syre trekkes viktige mineraler ut av tannen og gjør den noe mer porøs og sårbar. Om man da pusser tennene vil emaljen utsettes for unødvendig slitasje.

Hva kan du gjøre?

Drikk eller skyll munnen med vann etter du har kastet opp, og vent en halvtimes tid til syrenivået i munnen er nøytralisert igjen. Denne jobben tar spyttet ditt seg av helt selv. Puss gjerne tennene, men ikke før 30 minutter etter oppkast.

Slik tar du vare på tennene under graviditeten

Drikk vann som tørstedrikk
Puss tennene morgen og kveld
Rengjør mellom tennene én gang om dagen
Bruk sukkerfri tyggegummi med xylitol etter måltider
Hvis du kaster opp, skyll munnen med vann

Om du er gravid og skal besøke tannlegen

• Rutinemessige tannlegebesøk kan gjøres når som helst under graviditeten.
  • Informer om at du er gravid eller ammer. På denne måten kan tannlegen gjøre de riktige vurderingene for eventuell behandling.
  • Informer om eventuelle medikamenter du tar, eller om legen har gitt deg spesifikke medisinske råd.
  • Det er helt ufarlig å ta røntgenbilder av kjevepartiet når man er gravid. Tannlegen vil være svært forsiktig, og vil beskytte mage og skjoldkjertel. En flytur Oslo-Stavanger vil utsette deg for langt mer stråling enn to stk. røntgenbilder hos tannlegen.
  • Bedøvelse kan benyttes helt bekymringsfritt.