Generell tannlegebehandling

Tannundersøkelse Tannpleie Hull i tennene Rotfylling Trekke tann Bedøvelse hos tannlegen Tannfylling  Tannlegeskrekk

Hull i tennene

Hull i tennene, også kalt karies, utvikler seg gradvis og kan i starten være vanskelig å oppdage. Like fullt er det viktig at hullene oppdages og kan forebygges eller behandles så tidlig som mulig, for å unngå det ubehaget og de smertene hull i tennene medfører.

Hvordan ser hull i tennene ut og hva er symptomene?

Hull i tennene kan se svært forskjellige ut, og det er ikke alltid mulig å se hullene. De fleste hull eller begynnende hull oppdages ved et tannlegebesøk. Det er sjelden man har symptomer fra hull i tennene før hullene begynner å bli ganske alvorlige.

Symptomene på hull i tennene kan være:

• Smerter eller ising når du spiser eller drikker
  • Betennelse i tannkjøttet rundt tannen
  • Dårlig ånde
  • Tannverk
  • Grå, brune eller svarte flekker på tannen

Opplever du noen av disse symptomene anbefaler vi at du oppsøker tannlegen for en sjekk.

Behandling av hull i tennene

Hull i tennene behandles vanligvis med bruk av tannfyllinger i ulike materialer. Hvite plastfyllinger, komposittfyllinger, er det mest brukte materialet for å reparere hull. Kompositten er myk når den legges på plass i tannen og herder ved at man lyser på den med høyenergetisk, blått lys. Vi velger alltid farge på fyllingen ut ifra hva som passer best til den tannen man skal reparere, slik at vi oppnår et godt, estetisk resultat.

Behandling av hull i tennene gjennomføres i de aller fleste tilfeller på i løpet av en halvtimes tid, og man du kan trygt gå på jobb eller skole direkte etter behandlingen.

Mistenker du at du kan ha hull i én eller flere tenner? Bestill time for undersøkelse og behandling i dag!