Generell tannlegebehandling

Tannundersøkelse Tannpleie Hull i tennene Rotfylling Trekke tann Bedøvelse hos tannlegen Tannfylling  Tannlegeskrekk

Rotfylling

Rotfylling er i enkelte tilfeller den eneste måten å redde en tann på. Dersom du har et hull som går helt inn til tannens nerve (pulpa), eller om du får en betennelse eller skade i nerven som resulterer i at nerven dør – må tannen rotfylles for å kunne beholdes.

Rotfylling av tann frir deg fra smertene

En betent nerve er ofte svært smertefullt og smerten vil fortsette å komme tilbake til tross for bruk av antibiotika og smertestillende, så lenge man ikke rotfyller eller trekker tannen. Heldigvis er rotfylling et svært godt alternativ til å trekke tannen!

Rotfyllingsbehandlingen utføres med god bedøvelse. I enkelte tilfeller, for eksempel ved tannlegeskrekk, kan også behandling med beroligende medikamenter eller i narkose være et alternativ.

Slik foregår rotfyllingen

Ved rotfylling vil tannlegen, etter å ha satt bedøvelse, starte med å bore seg inn til nerven (pulpakammeret) og finne rotkanalen(e). Deretter skiftes det til sterile instrumenter og tannen dekkes til med en gummiduk, en såkalt kofferdam, slik at tannlegen kan jobbe isolert fra munnhulen. I dag renses og utvides de fleste rotkanalene med maskinelle, roterende instrumenter på en rask og sikker måte. Avhengig av diagnosen, blir tannen rotfylt i én eller flere seanser.

Etter at rotfyllingen er ferdig, må tannen bygges opp igjen. I mange tilfeller vil en plastfylling være tilstrekkelig, men noen ganger er det gunstig å bruke en tannkrone, da en rotfylt tann er noe svakere og mer utsatt for å knekke enn tenner med frisk nerve. Tannlegen vil gi deg svar på hva som vil være det beste i ditt tilfelle.

Rotfylling av tann hos Oris Dental utført av spesialiserte tannleger

Når du velger å utføre rotfylling hos Oris Dental, kan du være helt trygg på at du er i gode hender. Hos oss møter du erfarne tannleger og spesialister innen rotfylling. Du får god informasjon både i forkant av behandlingen, underveis og etter endt behandling.