Generell tannlegebehandling

Undersøkelse Tannpleie Hull – fyllingsterapi Rotfylling Trekking Ledningsstyrt Bedøvelse Tannlegeskrekk

Rotfylling

Dersom du har et hull som går helt inn til tannens nerve(pulpa), eller du får en betennelse eller skade i nerven slik at nerven dør, må tannen rotfylles for å beholdes. Alternativet til dette er å trekke tannen. En død eller betent pulpa vil være en betennelseskilde som kan gi store plager om ikke betennelsen fjernes, enten ved rotfylling eller ved å fjerne hele tannen.

Antibiotika kan ofte dempe betennelsen for en kort periode, men vil aldri være en permanent løsning.

De fleste rotbehandlinger skyldes at bakterier fra et hull i tannen er kommet helt inn til nerven og forårsaket betennelse, noen ganger med tannverk som symptom. Slag og skader på tennene kan også føre til at nerven dør, slik at man må rotfylle tannen.

Rotbehandlingen utføres med god bedøvelse. Tannlegen borer seg først inn til pulpakammeret og identifiserer rotkanalen(e). Deretter skiftes det til sterile instrumenter og man dekker tannen med en gummiduk (kofferdam) for å kunne jobbe isolert fra munnhulen. I dag renses og utvides de fleste rotkanalene med maskinelle roterende instrumenter på en rask og sikker måte. Avhengig av diagnosen blir tannen ferdig rotfylt i en eller flere seanser.

Etter at rotfyllingen er ferdig, må tannen bygges opp igjen. I mange tilfeller vil det holde med en plastfylling, men noen ganger er det absolutt best med en krone, da en rotfylt tann er noe svakere og mer utsatt for å knekke enn tenner med frisk nerve. Tannlegen din vil gi deg beskjed om hva som vil være det beste i ditt tilfelle.