Kompleks behandling

Kirurgisk behandling Tannkjøttsbehandling Implantatbehandling Blottlagte tannhalser Snorking/søvnapne Laserbehandling Narkose og sedasjon

Tannkjøttsbehandling

Periodonti er læren om og behandlingen av tannkjøttsykdommer.

Både enkel og avansert behandling
Hos Oris Dental utføres periodontibehandling både av allmennpraktiserende tannleger, av tannpleiere og av periodontister. Periodontistene som er spesialister i periodonti, utfører i tillegg mer avansert periodontibehandling som inkluderer kirurgisk behandling av tannkjøttssykdommer og innsetting av tannimplantater.

Tannkjøttbetennelse (periodontitt) er en bakteriell sykdom som angriper tenners festeapparat. Sykdommen rammer mange voksne etter 35–40 års alder, og er den vanligste årsaken til at nordmenn over 45 år opplever tap av tenner.

Årsaker til tannkjøttbetennelse/ periodontitt

Tannkjøttbetennelse oppstår når det blir en infeksjon av bakterier i spalten vi har mellom tannen og tannkjøttet. Bakteriene danner et bakteriebelegg, plaque, og tannstein. Tannstein er forkalket bakteriebelegg. Denne gjør det lettere for nytt bakteriebelegg å feste seg, slik at alvorligheten av betennelsen øker. Dersom dette bakteriebelegget ikke blir fjernet, vil tennenes festeapparat bli gradvis redusert, til tannen blir løs og til slutt faller ut.

Noen personer er mer utsatt for å få tannkjøttbetennelse enn andre. Sykdommen påvirkes blant annet av en genetisk komponent, slik at enkelte familier er mer disponert gjennom arv. Røyking, diabetes og sykdommer som påvirker kroppens immunrespons, er andre faktorer som kan ha betydning for progresjonen av periodontitten.

Et vanlig symptom på tannkjøttbetennelse er rødt og hovent tannkjøtt som blør lett når du pusser tennene. Men tannfestene kan bli angrepet også uten at du legger merke til det. Ofte blir en ikke oppmerksom på tilstanden før tenner er begynt å løsne. Det er derfor viktig med god hygiene og forebygging, samt regelmessig kontroll hos tannlege eller tannpleier.

Forebygging av sykdommen
Tannkjøttbetennelse kan forebygges ved å fjerne det som direkte forårsaker sykdommen; bakteriebelegget. Dette kan gjøres ved å:
• Pusse tenner og bruke riktig børsteteknikk
• Regelmessig bruk av tanntråd, tannstikker eller mellomromsbørster.
• Regelmessig fjerning av bakteriebelegg og tannstein hos tannpleier eller tannlege.

Behandling av tannkjøttbetennelse
Behandling av sykdommen krever systematisk, profesjonell fjerning av tannstein hos tannlege eller tannpleier, kombinert med grundig og godt stell av tennene hjemme. I tilfeller der lommen i tannkjøttet er for dyp til å fjerne belegget, kan kirurgisk behandling være nødvendig for å få bukt med sykdommen. Hos oss utføres behandlingen av både tannpleier, tannlege og spesialist i periodonti.