Tannkjøttet trekker seg tilbake

Uttrykket «lang i tannen» blir brukt for å beskrive personer på sine eldre dager. Det er imidlertid ikke tannen som vokser, men tannkjøttet som trekker seg tilbake. Dette kan skyldes manglende tannpuss, hard behandling med børsten eller i verste fall tannkjøttsykdom. Men, dette er ikke en tilstand forbeholdt de eldste. Helt ned i 10-årsalderen kan tannkjøttsykdom være et problem.

Økning i tilfeller av tannkjøttsykdom

Det siste året har det vært en betydelig økning i tilfeller av tannkjøttsykdom. Tannlegen legger skylden på stress og usikkerhet pandemien har ført med seg.

Tilstanden oppstår når immunsystemet overreagerer på bakteriefloraen i munnen, og bryter ned festet rundt tanna.

– Det oppstår ofte som følge  av røyking, negativt stress, dårlig renhold og for hard tannpuss, opplyser Odd Bjørn Lutnæs, spesialist i periodonti.

Mange går rundt med tannkjøttsykdom uten å vite det, og når vi kjenner til konsekvensene er det alvorlig.

Nærmere 50% av Norges befolkning har alvorlig eller moderat tannkjøttsykdom.

– Odd Bjørn Lutnæs, spesialist i periodonti
Tannlege viser hvordan man pusser tenner, på en modell av tenner.

Hvordan forebygge tannkjøttsykdom?

Er diagnosen et faktum, er det kun én ting som gjelder. Renhold!

– Plakk er et belegg av bakterier som det er viktig å forhindre, ved å pusse godt og lenge. Kort, hard puss kan ikke erstatte en lengre og mer skånsom puss, bedyrer Lutnæs,

Den gjennomsnittlige nordmann pusser tennene i 45 sekunder. Det er under halve tiden av anbefalt tid på to minutter. Tannpuss med hard børste eller hard hånd kan forårsake pusseskader og tilbaketrekning av tannkjøtt.

Husk alle tannens overflater

Med tennene godt pusset er det lett å si seg ferdig med tannstellet, men ofte er to av tannens flater glemt.

– Det er på tannflater der børsten ikke kommer til at bakteriene trives best. Flertallet av kariestilfeller og tannkjøttsykdommer oppstår derfor ofte på grunn av bakterier mellom tennene. Her finnes det ikke bedre verktøy enn mellomromsbørster. Disse kommer godt til og rengjør hele mellomrommet på en god måte, forteller Lutnæs

Tegn på mulig tannkjøttsykdom

• Tannkjøttet har trukket seg opp og gitt deg «lengere tenner»
  • Tenner begynner å bevege på seg, og gir mellomrom mellom tennene
  • Tannkjøttet blør mye ved tannpuss eller bruk av tanntråd/mellomsromsbørste

Anbefalt daglig tannpleie

• Puss tennene to ganger om dagen, i minst to  minutter, med myk tannbørste
  • Rengjør godt mellom tennene
  • Skyll med klorheksidin etter avtale med tannlege/tannpleier

Les mer om Klorheksidin på Curaprox sine nettsider her.