Kompleks behandling

Tannkjøttbetennelse og tannkjøttsykdommer Gebiss  Søvnapné Snorking – snorkeskinne Tannbehandling i narkose og bruk av lystgass

Søvnapné

Søvnapné er en sykdom som fører til pustestopp i over ti sekunder opptil flere ganger hver natt. Forekomst av pustestopp er nokså vanlig. Det er varigheten på pustestoppene og antallet per natt som definerer om det er snakk om søvnapné.

Hvordan kan søvnapné behandles?

Søvnapne fører ofte til svært redusert søvnkvalitet, snorking, unormal trøtthet om dagen, observerte pustestopp om natten, stadige oppvåkninger, hyppige toalettbesøk, hodepine, konsentrasjonsvansker, irritabilitet, redusert seksuell lyst/evne og vektproblemer. Derfor er behandling helt nødvendig. Heldigvis behøver ikke behandlingen å være omfattende. For mange kan søvnapnéskinne være en god løsning.

En slik skinne er en spesialtilpasset tannskinne som holder underkjeven lenger frem og dermed gir frie luftveier, akkurat som ved førstehjelp. Ved at underkjeven holdes i denne posisjonen, hindres tungen og den bløte delen av ganen i å falle bakover og tette luftveiene. Søvnapnéskinnen brukes ved behandling av mild til moderat grad av søvnapné og er ofte førstevalg også ved snorkeproblemer uten søvnapnésymptomer.

Passer en søvnapnéskinne for meg?

For å finne ut om en søvnapnéskinne er riktig løsning for deg, må vi gjennomføre en utredning. Dette utføres med en søvnregistrerer som du får med deg hjem for å sove med. Denne vil registrere puls, pust, oksygenmetning, neseflow og snorking. I tillegg vil vi gjennomføre en generell undersøkelse av nese og svelg. Alt dette for å utelukke alvorlig søvnapné og forsikre oss om at skinnebehandling er riktig for deg. Snakk med fastlegen din, så kan de henvise deg til oss for en slik undersøkelse.

Dersom utredningen konkluderer med at en søvnapnéskinne er den riktige behandlingen for deg, kan vi lage en spesialtilpasset skinne til deg. På grunn av at søvnapnéskinnen spesialtilpasses dine tenner, er det greit å avvente bestilling dersom du har noen større tannbehandlinger planlagt.Etter at skinnen er tilpasset vil vi avtale time for kontroll, hvor vi forsikrer oss om at skinnen passer deg.

Opplever du noen av symptomene som er nevnt ovenfor og mistenker at du kan ha søvnapné? Ikke nøl med å bestille en time for undersøkelse hos oss i Oris Dental!