Tannkirurgi ved fjerning av visdomstann

Som regel er det visdomstenner vi fjerner med tannkirurgi, fordi visdomstenner som ikke er helt frembrutt ikke lar seg trekke på vanlig vis. Visdomstennene bryter frem sist av alle tennene, vanligvis i 18-24 års alder. Mange har for liten plass i kjeven til at visdomstennene kan komme helt ut. Dette fører til at disse tennene ofte er helt eller delvis dekket med tannkjøtt og dermed vanskelig å holde rene.

Plakk og matrester kan legge seg inn under tannkjøttet og resultere i plagsomme betennelser rundt tannen. Typiske tegn på slike betennelser er smerter, hevelse i tannkjøttet rundt den delvis frembrutte tannen og gapevansker. Det kan også forekomme vond lukt eller smak fra området på grunn av bakterieinfeksjonen.

Ved fjerning av visdomstann eller andre tenner, vil kirurgen også fjerne alt betennelsesvev som omgir tannen. Slik sørger vi for at området der tannen satt vil helbredes raskere etter at tannen er fjernet.

Hvorvidt du må bør fjerne visdomstannen eller om det er tilstrekkelig med jevnlig rengjøring og skyll hos tannlegen, er noe tannlegen kan gi deg svar på ved en tannundersøkelse.

Oralkirurgisk behandling er trygt og uten smerter

Før behandling vil du få god lokalbedøvelse, slik at inngrepet blir helt smertefritt. Vi tilbyr også beroligende medikamenter på forhånd. I enkelte tilfeller, for eksempel for pasienter med tannlegeskrekk, kan det være aktuelt med sedasjon eller narkose under inngrepet.

Under behandling vil du få lokalbedøvelse, slik at inngrepet blir helt smertefritt. I enkelte tilfeller, for eksempel ved behandling av pasienter med tannlegeskrekk, kan det også være aktuelt med narkose eller beroligende medikamenter.

Har du spørsmål om tannkirurgi, eller ønsker du å bestille time for kirurgisk fjerning av tann? Kontakt oss for konsultasjon eller timebestilling!

Oral kirurgi og medisin

Oral kirurgi og oral medisin er en spesialitet godkjent av Den norske tannlegeforening. Spesialistutdanningen går over et program på 5 år etter man er ferdig med en tannlegeutdanning.

Utdanningen blir ofte gjennomført ved kirurgiavdelingene på De Odontologiske Fakultetene i Oslo og Bergen, samt ved kjevekirurgiske sykehusavdelinger.

Eksempler på oralkirurgisk behandling:

• Operasjon av visdomstenner
  • Retinerte tenner
  • Endodontisk kirurgi/rotspissamputasjoner
  • Cystectomier
  • Benoppbyggninger (sinuslift, bentransplantat)
  • Tanntransplantasjoner
  • Bløtvevsplastikk
  • Biopsier
  • Behandling av slimhinnelidelser
  • Kjeveleddslidelser
  • Implantatbehandling.

I tillegg til de ovennevnte behandlingene, inkluderer oral kirurgi behandling av tann- og kjeveskader, brudd- og bløtvevsskader, rekonstruksjon av medfødte og ervervede defekter og misdannelser. Det er omfanget av skaden eller defektens som avgjør om behandlingen kan utføres ved en poliklinisk klinikk, eller om den må gjennomføres ved en oralkirurgisk avdeling ved sykehus.

Post-operativ informasjon etter kirurgisk inngrep i munnen

I goodiebagen du har fått hos oss finner du bitekompress, Curaprox Perio Plus+ munnskyll, Curaprox UltraSoft tannbørste, ispose, samt en medisinpose med smertestillende, og eventuelt antibiotika, for det første døgnet.

Etter inngrepet skal du:

• IKKE spise, drikke eller skylle munnen på 2 timer
  • IKKE spytte den første halvtimen
  • IKKE røyke eller snuse på 10 timer
  • IKKE trene eller utføre tungt fysisk arbeid de første dagene
  • IKKE pusse med tannbørste eller liknende på / i såret
  • IKKE bruke proteselim (dersom relevant)

Etter inngrepet er det vanlig å oppleve følgende:

• Hevelse og noe gapebesvær
  • Lett nummenhet i leppe og tunge frem til lokalbedøvelsen går ut
  • Milde til moderate smerter i 7-10 dager
  • Noe blødning fra såret de første dagene
  • Noe blåmerkedannelse

De neste 1-2 ukene:

• Etter biopsi eller kirurgisk fjerning av tann eller tannrot skal du:
    • Dagen etter opperasjonen starte å skylle munnen med et antibakterielt munnskyll (f.eks. Curaprox Perio Plus+). Fortsett å skylle morgen og kveld i 1 uke.
    • Komme på etterkontroll for å fjerne sting og dren 1 uke etter operasjonen.
  • Etter implantatoperasjon, eller sinusløft skal du:
    • Dagen etter opperasjonen starte å skylle munnen med et antibakterielt munnskyll (f.eks. Curaprox Perio Plus+). Fortsett å skylle morgen og kveld 2 uker
    • Komme på etterkontroll for å fjerne sting etter 10-14 dager

Annen nyttig informasjon:

• Småblødninger stoppes som regel ved å bite på kompress i 30-60 minutter.
  • Hevelsen er verst etter ca. 48 timer. Legg gjerne noe kaldt eller frossent på huden over operasjonsområdet, 20 minutter på, 20 minutter av, de første timene for å begrense hevelsen.
  • Bruk smertestillende som beskrevet / utlevert av kirurgen.
  • Dersom smertene forverres etter 2-3 dager ber vi deg ta kontakt med klinikken.

Ta kontakt med klinikken om du er usikker på noe.

God bedring!