Bestill time

Tannrens utføres ofte etter en endt behandling eller undersøkelse, og fjerner avleiringer på tennene. Den bidrar til å sikre god munnhygiene, unngå misfarging og ivaretar en god ånde.

Tannrens for å fjerne tannstein

En tannrens er kort sagt en rengjøring av tennene, der du fjerner både de harde beleggene (tannstein) og de myke beleggene (plakk) som sitter på tennene over tannkjøttnivået. Overflaten på tennene blir ren og glatt, og det blir lettere å holde munnen fri for bakterier med vanlig tannbørsting. I tillegg pusses tennene for å fjerne misfarging.

Det kan være vanskelig å holde bakterier (plakk) helt borte fra munnen bare ved vanlig tannbørsting. Plakk som ikke fjernes når du pusser tenner, forkalkes og blir til tannstein. Tannstein har en veldig ru overflate, og gir derfor ekstra grobunn for bakterielt belegg.

Våre tannbehandlere oppfordrer til jevnlig tannrens på lik linje med tannsjekk, slik at sykdomsforhold kan oppdages eller unngås helt.

Tannrensing for å unngå betennelse

Tannstein og bakterieforekomster som ligger langs tannkjøttet kan være irriterende og føre til en ubehagelig tannkjøttbetennelse (gingivitt). Når belegg og tannstein på tennene fjernes og tennene deretter holdes rene, forsvinner tannkjøttbetennelsen i løpet av få dager, og tannkjøttet blir sunt igjen.

Regelmessig rengjøring av tennene gjør dem glatte og derfor lettere å rengjøre. Jo renere tennene dine er, jo mindre er risikoen for å utvikle tannkjøttbetennelse og muligens senere periodontitt.

Ubehandlet tannkjøttbetennelse vil før eller senere utvikle seg til periodontitt (pyrea), der beinet rundt tannen brytes ned og tennene løsner.

Hvis du har periodontitt er det nødvendig med hyppigere besøk hos tannlegen, som vil sjekke tannkjøttlommene og rense tennene slik at periodontitt ikke utvikler seg.

Tannpleier fjerner tannstein på en pasient under en tannrens ved Oris Dental, og pasienten ivaretar en bedre ånde.

En tannpleier undersøker tannkjøttlommene på en pasient for å forsikre seg om at ikke det samles opp bakterier rundt tannhalsene.

Utvidet tannrens ved tannkjøttsykdom

Vi anbefaler en utvidet rensing etter en grundig tannrensing (generell periodontal behandling eller utvidet periodontal behandling) hvis vi ser tegn på at sykdommen ikke har forsvunnet helt.

Med utvidet tannrensing fjerner vi plakk, tannstein og misfarging på tannkronene. Det samme gjøres i tannkjøttlommen hvis den er grunnere enn fem millimeter. Hvis lommen er dypere, trenger du en rengjøring av rotkanalen. Behandlingen avsluttes med pussing av tennene.

Les mer om behandling av tannkjøttsykdom her.

Tannrens med Airflow

Eksklusiv rensing av tenner med trykkluft, saltvann og tilsatt smak.

Tannrensing hjemme

Det er avgjørende for tennene at du har god munnhygiene, og det får du først og fremst ved å pusse tennene grundig to ganger om dagen. Husk at grundig tannbørsting ikke betyr at du skal bruke mye trykk og kraft når du pusser, men at du skal gå godt og grundig over på alle overflater av tennene.

Vi anbefaler at du supplerer tannbørstingen med tanntråd. På den måten får du også rengjort på de stedene der tannbørsten ikke kommer til.

I tillegg til den daglige tannbørstingen er det også viktig å gå til tannlegen med jevne mellomrom. Tannbehandleren gir deg som oftest en tannrensing ved hver tannkontroll, noe som kan hjelpe deg med å opprettholde god munnhygiene.

Bestill time for tannrens

Gjennomfør en tannrens hos tannlege eller tannpleier hos oss, for å opprettholde en frisk pust!

Bestill en tannundersøkelse dersom du ønsker å kombinere tannrens med en sjekk.

Bestill time

Kort ventetid

Få time når det måtte passe for deg! Våre klinikker har lange åpningstider og kort ventetid.

Behagelig

Lider du av tannlegeskrekk? Fortvil ikke, sammen finner vi gode løsninger for ditt behov.

Pasient i fokus

Fra øyeblikket du kommer inn, til det øyeblikket du forlater klinikken, skal du føle deg ivaretatt.

Deilig tannbehandling, er det mulig?

Les mer om hva vi gjør for å skape deilig tannbehandling for våre pasienter her.

Klinikker som tilbyr denne behandlingen