Hvorfor rotfylling?

Det finnes flere årsaker til at pulpa inne i tannen dør, bl.a karies, fyllinger som lekker og tanngnissing.

En betennelse eller infeksjon inne i tannen betyr at pulpa er skadet. Plages du av murrende verking, følsomhet for kulde og varme, hevelse og ømhet kan det være tegn på en skadet pulpa, Det er imidlertid ikke alltid du får symptomer.

En betent nerve er ofte svært smertefullt. Smertene vil fortsette å komme tilbake til tross for bruk av antibiotika og smertestillende, så lenge man ikke rotfyller eller trekker tannen. Heldigvis er rotfylling et svært godt alternativ til å trekke tannen!

Rotfyllingsbehandlingen utføres med god bedøvelse. I enkelte tilfeller, for eksempel ved tannlegeskrekk, kan også behandling med beroligende medikamenter eller i narkose være et alternativ.

Ønsker du å vite mer om dine muligheter rundt tannregulering?

Slik foregår rotfyllingen

Ved rotfylling vil tannlegen, etter å ha satt bedøvelse, starte med å bore seg inn til nerven (pulpakammeret) og finne rotkanalen(e). Deretter skiftes det til sterile instrumenter og tannen dekkes til med en gummiduk, en såkalt kofferdam, slik at tannlegen kan jobbe isolert fra munnhulen.

Behandlingen utføres som oftest med lokalbedøvelse og er smertefri. Om pulpa er død behøves som regel ingen bedøvelse. Det finnes altså ingen grunn til å være engstelig for at behandlingen skal gjøre vondt.

I dag renses og utvides de fleste rotkanalene med maskinelle, roterende instrumenter på en rask og sikker måte. Avhengig av diagnosen, blir tannen rotfylt i én eller flere seanser.

Etter at rotfyllingen er ferdig, må tannen bygges opp igjen. I mange tilfeller vil en plastfylling være tilstrekkelig, men en rotfylt tann er noe svakere og mer utsatt for å knekke enn tenner med frisk nerve. Derfor kan det være mer gunstig å sette en tannkrone. Tannlegen vil gi deg svar på hva som vil være det beste i ditt tilfelle.

Hvor lang tid tar en rotfylling?

Behandlingen tar noe tid. Man må forvente to eller tre besøk, der hvert besøk tar ca. 60 minutter. Hvor lang tid vil først og fremst være avhengig av behandlingens kompleksitet. Uansett er dette en behandling som må utføres etter de høyeste kvalitetsbegreper, og vi må la det ta den tiden det tar. Premien er et vellykket, smertefritt resultat – og at du faktisk får beholde tannen din.

Fordi rotfylling ofte krever flere behandlinger – og fordi komplikasjoner kan oppstå i etterkant – anbefaler vi at behandlingen gjennomføres der hvor du bor. Rotfylling i utlandet kan ha en lavere utgangspris, men med mange tannlegebesøk kan prisen likevel bli høy.

Vi gir deg et tidsestimat etter første besøk og legger et behandlingsløp som passer for deg.

Vil rotfyllingen gjøre vondt etterpå?

Nei, vanligvis ikke. Riktignok er det vanlig at tann og tannkjøtt føles noe ømt i noen uker, men det er forbigående. Om du skulle oppleve tannsmerter i noen grad etter behandlingen er dette smerter som vanligvis avtar ganske raskt.

Tannverk kan komme av betennelse i tannens nerve – tannverk etter en rotfylling kan komme av at betennelsen i nerven ikke ble fjernet grundig før rotfyllingen.

Hva skjer om tannen ikke rotfylles?

Hvis du går lenge med tannverk er sjansen for infeksjon stor. Hvis du går lenge med en ubehandlet tannbyll er det stor sjanse for at infeksjonen sprer seg, noe som igjen kan vanskeliggjøre rotfylling slik at trekking av tannen er eneste mulighet.

Vi kan erstatte tapte tenner med kunstige tenner som ser helt naturlige ut. Les mer om tannimplantater her.

Rotfylling av tann utført av spesialiserte tannleger

Når du velger å utføre rotfylling hos Oris Dental, kan du være helt trygg på at du er i gode hender. Hos oss møter du erfarne tannleger og spesialister innen rotfylling.

Du får god informasjon både i forkant av, underveis og etter endt behandling.

Kontakt oss for mer informasjon eller spørsmål angående rotfylling, vi hjelper deg gjerne!