Vi vet at det kan friste å hoppe over et tannlegebesøk i håp om at ubehaget skal forsvinne av seg selv. Sannheten er at det fort kan bli verre, og et akutt tannlegebesøk står sjeldent på ønskelisten. Gjør tannlegebesøket til rutine – det kan faktisk være en av de smarteste investeringene du gjør.

Hvorfor er rutiner for tannlegebesøk så viktig?

– Dersom et akutt behov oppstår, er det helt nødvendig med tannlegebesøket. Men dersom du jevnlig besøker tannlegen eller tannpleieren din, kan det hende du slipper nettopp dette, sier tannlege Stian Solli Kanestrøm.

Han jobber til daglig ved Oris Dental Aker Brygge, og forteller at å droppe tannlegebesøket i verste fall kan føre til en større behandling, eller økt helseproblematikk.

– Det kan for eksempel være at du har hull i en tann. Hvis man tar det tidlig er behandlingen relativt kjapp, og du slipper rotfylling senere. Må du rotfylle blir det fort både mer tidkrevende og dyrere.

Opplever du noe av dette? Da håper vi du kommer innom.

• Akutt tannpine
  • Intens og akutt ising
  • Sprekk i tann
  • Løs eller knekt tann
  • Slått ut hele eller deler av tann
  • Fylling som har løsnet
  • Mistet tannkrone eller tannbro
  • Har noe som sitter fast mellom tennene

Trenger du time akutt?

Tannlegebesøk og helse henger sammen

En viktig del av jobben til tannlegen er å se etter sykdomstegn, slik at man kan sikre forebygging så tidlig som mulig.

– En syk munn kan føre til nedsatt allmenntilstand og i enkelte tilfeller infeksjoner. I ytterste konsekvens kan det få alvorlige følger for helsen din, sier tannlege Kanestrøm.

Derfor bør man også gjennomføre regelmessige tannlegebesøk, selv om man ikke nødvendigvis kjenner på smerte.

– Hos tannlegen får du alltid en grundig undersøkelse. Dette for at vi skal ha et bedre utgangspunkt for å forebygge sykdommer, og gi deg den behandlingen du trenger i tide, forteller Kanestrøm.

tannlegebesøk

Vil du vite hva vi kan gjøre for deg?

Bestill en uforpliktende samtale med en av våre behandlere!

Tilgjengelig for pasientene

Oris Dental er et av landets største fagmiljø innen tannhelse, og denne unike kompetansen kommer godt med når man står i en utfordrende situasjon.

– Det at vi er en stor kjede har vært en fordel for oss i denne tida. Det betyr at vi har menneskelige og faglige ressurser til å gjøre en grundig jobb, og vi er tilgjengelige for pasientene når de trenger det, avslutter Salvesen.