Bestill time

Sedasjon og narkose er både angstdempende og nyttig når det er behov for annen smertelindring enn kun lokalbedøvelse. For personer med sterk angst for tannbehandling og ved noen større inngrep, kan det også være aktuelt å benytte full narkose.

Narkoselege til stede under tannbehandling med narkose

Narkose, eller generell anestesi, betyr full bedøvelse og kan kun gis av narkoselege. Det benyttes en kombinasjon av medisiner som gis direkte i blodet, såkalt intravenøs narkose. Medisinene gir en rolig, dyp søvn og god smertelindring.

Underveis tilføres pasienten oksygen og overvåkes nøye av narkoselege og narkosesykepleier. Ved tannbehandling i narkose vil du altså ikke kjenne smerte, oppfatte eller huske noe fra selve behandlingen.

Sedasjon under tannbehandlingen

Sedasjon betyr at du får smertestillende og beroligende medisiner som gjør at du klarer å slappe av under tannbehandlingen. Sedasjon kan gis på følgende måter:

• I form av tabletter. Disse kan tannlegen skrive ut til de pasientene som trenger det.
  • Direkte i blodbanen. Dette kalles intravenøs sedasjon og utføres av anestesipersonell.

Ved sedasjon blir man avslappet og trøtt, men man er ved bevissthet. Sederende medikamenter benyttes i kombinasjon med lokalbedøvelse.

Kort ventetid

Få time når det måtte passe for deg! Våre klinikker har lange åpningstider og kort ventetid.

Behagelig

Lider du av tannlegeskrekk? Fortvil ikke, sammen finner vi gode løsninger for ditt behov.

Pasient i fokus

Fra øyeblikket du kommer inn, til det øyeblikket du forlater klinikken, skal du føle deg ivaretatt.

Bestill en uforpliktende konsultasjon

Få informasjonen du behøver for å komme i gang!

Uansett omfang og årsak til ditt behov anbefaler vi deg å bestille time for en uforpliktende konsultasjon.

Tannlegen vil kunne gi deg et optimalt behandlingsforslag og informasjon vedrørende stønadsordninger fra HELFO (folketrygden).

bestill time

Tannbehandling med lystgass

Lystgass er en egen form for sedasjon. Lystgassen er lett bedøvende og har en beroligende og sløvende effekt. Derfor benyttes lystgass ofte som angstdempende hjelpemiddel under tannbehandling hos pasienter med tannlegeskrekk.

Lystgassen kan gis av tannleger med godkjent utdanning og autorisasjon for dette, noe flere av tannlegene ved Oris Dental har.

Vi har for øyeblikket ingen tannklinikker i Oslo-området som tilbyr tannbehandling med lystgass.

Lystgass gis gjennom en nesemaske som du har på deg under hele tannbehandlingen. Effekten av lystgassen er behagelig, den får deg til å slappe av og bli mer likegyldig til det som foregår i munnen under tannbehandlingen. Samtidig er du hele tiden ved bevissthet, slik at vi kan snakke med deg underveis.

På dansk kalles lystgass for lattergass, noe som ikke betyr at du vil bryte ut i latter med en gang du får på deg maska, men det illustrerer at lystgassen gir en mer positiv opplevelse av behandlingen.

Ønsker du konsultasjon for denne behandlingen?

Bestill en uforpliktende konsultasjon i dag – Få den informasjonen du behøver for å komme i gang!

bestill time

Klinikker som tilbyr denne behandlingen