Utfordringen med tannhelse er at vi ofte ikke ser eller kjenner skader på tenner eller tannkjøtt før det har rukket å vokse seg stort. Derfor er det lurt, for både helse og lommebok å ta en sjekk for å kunne forebygge og forhindre skader.

Følgende inngår i Min tannhelsestatus

• Grundig gjennomgang av din helsetilstand og eventuell medisinbruk
  • Ulike typer røntgenbilder av tenner, tannrøtter og kjeveben for å avdekke eventuelle betennelses. Eller infeksjonstilstander
  • Spyttprøve ved mistanke om nedsatt spyttsekresjon/munntørrhet
  • Instruksjon i godt munn- og tannstell
  • Skriftlig rapport med eventuell diagnose, anbefalte tiltak til hjemmehygiene, og anbefaling om oppfølgingsintervall hos tannlege/tannpleier
  • Ved funn som vurderes som behandlingstrengende vil du få et uforpliktende behandlingsforslag med kostnadsoverslag (ikke estetisk/kosmetisk)
  • Henvisning til relevant tannlegespesialist eller legespesialist ved behov

Hvorfor ta en tannhelsestatus?

En tannhelsestatus har som formål å gi et bilde av hvordan det står til i din munn. Den vil bidra til å kunne avdekke nærmest symptomfrie sykdomstilstander som f. eks. tannkjøtts- og tannrotsbetennelse, munntørrhet eller slimhinneforandringer.

Det er heller ikke uvanlig at leger etterspør en oppdatert tannhelsestatus for å avdekke eventuelle problemer i munn/tenner/kjeve som kan påvirke medisinsk eller kirurgisk behandling. Dette kan være relevant dersom du har osteoporose (benskjørhet) og trenger benmodulerende medisiner, skal gjennom kreftbehandling (cellegift eller strålebehandling mot hode/hals), skal få leddprotese, eller har andre sykdomstilstander der infeksjon fra tenner eller kjeve kan være uheldig for din helse eller behandling. Til forskjell fra en vanlig rutineundersøkelse hos tannlege eller tannpleier vil Min tannhelsestatus gi en mer omfattende diagnostikk av hvordan din munn- og tannhelsesituasjon.

Bli med oss på et besøk hos tannlegen sammen med Nina, og klikk her for å oppleve hennes reise gjennom en grundig tannhelsestatuskontroll.