Hvor ofte bør tennene sjekkes?

Hvor ofte du bør sjekke tennene og munnhulen avhenger av munnhelsen din. Pusser du tennene godt, har et sunt kosthold med lavt sukkerinnhold, ingen sykdom, og er ellers i god form kan det holde med et besøk til tannlegen annethvert år*. For andre med større utfordringer kan det være behov for flere besøk innom klinikken i løpet av året. Her kan du lese mer om tannundersøkelse som behandling.

Etter din første kontroll hos tannlege eller tannpleier vil du få en individuelt tilpasset innkallingsintervall, basert på eventuell sykdom, medisinbruk, pussevaner, kosthold og helse for øvrig, forteller Kanestrøm.

Hva skjer på en tannundersøkelse?

En vanlig undersøkelse kan deles i tre deler. Klinisk tannundersøkelse, røntgenfotografering og rens.

Å ta en statusjekk på tennene er viktig for å forebygge store, ofte kostbare og kanskje smertefulle skadene på tennene.

Stian Kanestrøm, Tannlege i Oris Dental

Klinisk tannundersøkelse

Det første behandleren gjør er å se på tenner, tunge, munnhulens slimhinner, kjeveledd og tyggemuskler. For å gjennomføre denne undersøkelsen benyttes det ofte et lite rundt speil for å se på baksiden av tennene, og en liten skrape for å sjekke gamle fyllinger og tenner, og ta bort mat eller tannstein. Ofte benyttes også et krøllet rør under den kliniske undersøkelsen. Dette er et sug som skånsomt suger bort spytt som er i veien for å gjennomføre undersøkelsen godt og effektivt. Dette er helt smertefritt. Noen kan kjenne på en lett ising i tennene under denne delen av undersøkelsen, men dette varer bare noen sekunder av gangen.

Røntgenfotografering

Ikke alle tenner og tannflater er like tilgjengelige, så for å undersøke disse, og for å avdekke eventuell sykdom i kjeven er det vanlig at det blir tatt røntgenbilder ved en undersøkelse.

Røntgenbilder kan avdekke hull eller begynnende hull, kvalitet på gamle fyllinger, tegn til periodontitt (tannkjøttsykdom) og skader eller sykdom i kjeven. Bildene blir tatt ved at et rør (røntgenmaskinen) rettes mot kinnet mens du biter på en liten plate. Dette skjer mens du kan slappe av i tannlegestolen, det er helt smertefritt, og tar bare noen få sekunder.

Ved røntgenfotografering blir en svært liten del av kroppen utsatt for en svak dose med stråling. Denne er helt ufarlig og ikke forbundet med noen helserisiko (heller ikke for barn eller gravide). Til sammenligning er stråledosen du blir utsatt for ved to stykk røntgenbilder hos tannlegen langt lavere enn stråledosen du blir utsatt for på en flytur mellom Oslo og Bergen.

Hull og andre skader på tennene forårsaker ikke smerte før skaden har vokst seg dypt ned i tannen. Venter du med å oppsøke behandling til du får smerter, så sjekk tennene jevnlig. Ikke vent til du får vont. Da blir det fort dyrt.

Stian Kanestrøm, Tannlege i Oris Dental

Tannrens

De fleste tannundersøkelser avsluttes med en rens av tennene. Om denne er enkel eller omfattende varierer, men felles for alle er at det her fjernes plakk (bakteriebelegg på tennene) og tannstein (forsteinet plakk). Tannstein er tilnærmet umulig å fjerne selv, men tannlege eller tannpleier har godt utstyr som kan fjerne dette på en skånsom måte, enten med saltvannspyling eller med en liten skrape. Dette vil fjerne belegg og tannstein slik at tennene blir enklere å holde rene, og tannkjøttet blir friskere.

Mye av maten og drikken vi inntar kan farge tennene. Fargen setter seg i bakteriebelegget på tennene, og er vanskelig å fjerne på egenhånd. Ved en god tannrens vil også denne misfargingen forsvinne.

Rensen er skånsom og smertefri, og etterlater munnen med en frisk pust og silkeglatte tenner.

Trenger jeg bedøvelse ?

En kontroll er helt smertefri, og bedøvelse er ikke nødvendig. Ønsker du å snakke med en av våre behandlere for å få vite mer? Les mer om vårt tilbud til pasienter med tannlegeskrekk, eller kontakt din lokale Oris Dental klinikk.

Må man ta tannlegesjekken hos samme tannlege hver gang?

Det er viktig at du går til en tannlege du slapper av hos. Når du har funnet den rette er det en fordel å bli der. Hver gang du er på kontroll blir det tatt røntgenbilder av tenner og kjeve. Å kunne sammenligne røntgenbilder fra kontroll til kontroll hjelper behandler med følge utvikling av eventuelle hull, syreskader eller andre skader og har da bedre forutsetning for å gi deg riktig behandling.

Uten kjennskap til pasientens historikk er det lett at et begynnende hull blir behandlet, selv om de ikke har utviklet seg på flere år, men bare må følges med på.

Den totale helsen og munnhelsen henger også sammen, så jo bedre behandleren kjenner deg, jo bedre er sjansen for en riktig og god behandling.

*Mer enn to år mellom hver kontroll er i midlertidig ikke anbefalt. Det er norske myndigheter som har anbefalt dette maksintervallet, med kunnskap om hvor lang tid det tar fra du får hull i en tann til dette bør behandles.