Hyperaktuelle funn

En ny studie publisert i Journal of Clinical Periodontology – utgitt av European Federation of Periodontology (EFP), viser at Covid-19-pasienter med tannkjøttsykdom har tre ganger større risiko for komplikasjoner.

– For å effektivisere behandling og redde liv, kartlegges alle store og små faktorer kontinuerlig, sier Eirik Aasland Salvesen.

Undersøkelsen, utført med over 500 Covid-19-pasienter, viser at pasienter med periodontitt har 3,5 ganger økt sannsynlighet for å bli lagt inn for intensivbehandling, 4,5 ganger økt sannsynlighet for å trenge ventilator, og nesten ni ganger økt sannsynlighet for å dø, sammenlignet med de uten tannkjøttsykdom.

Underdiagnostisert

– Tannkjøttbetennelse er utbredt blant voksne og ofte underdiagnostisert, da sykdommen gir beskjedne symptomer i startfasen, sier Salvesen.

Spesialist i periodonti ved Oris Dental Trondheim Torg, Odd Bjørn Lutnæs, trekker funnene inn i norsk perspektiv;

– Dette er en høykvalitetsstudie utført av anerkjente forfattere, hvor andre mulige årsaker også er kontrollert. De konkluderer allikevel med disse resultatene.

Spesialist i periodontitt Odd Bjørn Lutnæs ved Oris Dental.
Spesialist i periodonti Odd Bjørn Lutnæs ved Oris Dental Trondheim Torg.

Mer aggressivt virus

Professor og president i EFP, Lior Shapira, uttaler i en pressemelding at resultatene av studien antyder at betennelser i munnhulen kan føre til at coronaviruset blir mer aggressivt. Han oppfordrer til at oppfølging av munnhygiene blir en del av helseanbefalingene for å redusere risikoen for alvorlig Covid-19-sykdom.

– Er man usikker på om man har eller er i risikogruppen for periodontitt, vil tannpleier eller tannlege kunne gi deg gode svar, sier Lutnæs.

Eirik Aasland Salvesen oppfordrer alle til å følge generelle anbefalinger for munnhygiene.

– I Oris Dental er vi opptatt av trygghet – og trygghet oppnår vi gjennom tett oppfølging og individualiserte programmer for den enkelte pasienten. Hos oss har vi god spesialistdekning for å sikre at pasientene våre har tilgang på beste mulig behandling når behovet melder seg.

Hele pressemeldingen kan leses på norsk hos Den Norske Tannlegeforeningen eller engelsk hos EFP

Her kan du lese mer om tannkjøttsykdom.

Denne saken ble omtalt av NRK Troms

NRK Troms besøkte vår tannklinikk i Harstad og publiserte artikkel om saken 12.02.2021.

Les artikkelen her: Kombinasjonen tannfestesykdom og covid-19 kan være ekstra alvorlig.