Smittevern ved besøk til tannlegen

Sist oppdatert 10.12.2021

Vår fagledelse har utarbeidet smittevernsrutiner, som sørger for at det er trygt for deg å besøke en tannlege i Oris Dental. Våre rutiner bidrar til å trygge hverdagen, både for våre kollegaer og for deg som pasient.

english version

Forsterket smittevern

Vi følger anbefalingene fra Helsedirektoratet om et forsterket smittevern på våre klinikker under Covid-19 pandemien.

Vårt smittevernsdirektiv sikrer deg som pasient, våre ansatte og samfunnet generelt mot smittespredning.

For å ivareta direktivet må vi ved flere tilfeller benytte ekstra hygieneartikler og utstyr, som medfører en tilleggskostnad.

Smittevernsrelaterte hygienetillegg

• Ikke-aerosoldannende behandlinger:
    kr 105,-
  • Andre behandlinger:
    kr 350,-

*For kirurgi og omfattende behandlinger kan det være egne satser. Kontakt din behandler for ytterligere informasjon.

FHI – Folkehelseinstituttet & Tannlegeforeningen

Mer informasjon om koronaviruset (COVID-19) finner du via FHI her.

Ved interesse kan man lese artikkel på tannlegeforeningen sine nettsider, hvor de også skriver at det er trygt å gå til tannlegen.

FHI sine råd til tannhelsetjenesten, oppdatert 8. desember 2021.

Våre smittevernsrutiner inkluderer

Utvidet bruk av smittevernsutstyr:
  • Munnbind
  • Visir
  • Åndedrettsvern
  • Kirurgihetter
  • Kirurgifrakker
  • Hansker og håndsprit
Ekstraressurser til:
  • Lufting av behandlingsrom
  • Nedspriting av overflater
  • Vask av klinikktøy
  • Vask, autoklav, desinfektore
Utvidet åpningstider for å:
  • Spre behandlere gjennom dagen
  • Holde avstand mellom pasienter på venterom
  • Holde avstand på medarbeidere på pauserom

Stor pågang på telefonsystem

Det er høyt trykk på telefon i en mye større grad enn før pandemien, både for karanteneavbestillinger, bekymringstelefoner og akutthjelp.

Vi benytter ekstra personell for å bistå med telefonhåndtering i perioder.

Dersom det oppstår lang kø på telefoner, oppfordres pasienter til å sende e-post.

Resepsjonist ved Oris Dental Homansbyen tar i mot innkommende telefon fra pasient som ønsker å bestille tannlegetime.

Gi oss beskjed om din vaksinestatus

Dersom du har symptomer på COVID-19, eller har luftveissymptomer og ikke er testet for COVID-19, skal du ikke møte hos tannlegen før dette er avklart. Dette gjelder også dersom du er i hjemmeisolasjon eller karantene som følge av reise. Ring oss på forhånd av din time og gi oss beskjed om dette. Vi blir takknemlige om du gir oss beskjed om din vaksinestatus.

Ved akutte tannsmerter bør du ringe tannklinikken direkte og høre hva vi kan gjøre for deg.

Jeg trenger tannlegetime, hva gjør jeg nå?

Du kan bestiller tannlegetime per telefon, e-post eller via booking-skjema på våre nettsider. Det er viktig at du ikke oppsøker klinikken fysisk for timebestilling. Dette gjør vi for å unngå unødvendig nærkontakt og der igjen begrense potensiell smitte.

Spesielle hensyn ved ankomst

Vi ønsker at alle pasienter benytter ansiktsmaske når de oppholder seg inne på klinikk.

Dersom det ikke er medisinsk nødvendig ønsker vi at du kommer inn på klinikken alene. Eventuelt følge bes vente på utsiden om det er praktisk mulig. Ta gjerne kontakt med oss om dette er utfordrende.

Møt opp rett før timen din og ikke opphold deg unødvendig lenge på venterommet. Sørg også for god håndvask og desinfeksjon i det du ankommer.

Inne på venterommet ber vi deg forholde deg til 1-metersregelen, altså at du holder god avstand til andre pasienter.

Mobiltelefonen er en smittekilde – vennligst la den ligge urørt i lommen/vesken.

Når vi roper deg opp kommer vi dessverre ikke til å håndhilse på deg, selv om vi er veldig glade for å se deg!

Hva kan jeg forvente under timen min?

Du er trygg i behandlingssituasjonen hos oss med våre rutiner og prosedyrer. Vi vil nok se litt annerledes ut enn du er vant til, da vi har ekstra smittevernsutstyr på i denne perioden. Men vi er fortsatt de samme blide, hyggelige menneskene bak utstyret!

Alle pasienter må skylle med et spesielt munnskyllemiddel for at vi skal redusere risikoen for dråpesmitte under behandling, og det kan hende vi legger på en beskyttende duk over munnen din, slik at kun de tennene som skal behandles er synlige.

Det benyttes noe lengre tid pr. behandling for å kunne utføre alle våre prosedyrer korrekt. Dette er for både din og vår trygghet.

Jeg er ferdig med timen, hva skjer nå?

Vi tilbyr betalingsløsning per SMS, og oppfordrer deg til å benytte denne tjenesten for å unngå unødvendig besøk i resepsjonen. Spør din behandler om dette.

Sørg for at du vasker hendene godt eller desinfiserer dem på vei ut av klinikken.

Ta gjerne kontakt med oss pr telefon hvis du trenger avklaring rundt disse punktene. Du som pasient kan være sikker på at vi gjør vårt ytterste for å sørge for din og vår sikkerhet, og vi gleder oss til å treffe deg igjen!

English version

Is it safe to visit the dentist?

Updated December the 10th 2021

It’s safe to go to the dentist. We have thorough routines for infection control so that we can treat our patients. However, there are some important information we want you to know about.

When visiting our clinic

We kindly ask all our visitors to use a face mask and maintain good hand hygiene.

It is recommended to avoid the use of mobile phone while in the clinic as it may be a potential source of infection.

Parents and others who accompany the visit will have to wait on the outside of the clinic unless it’s an absolute necessity to be with the patient. Please let us know in advance if this is imperative.

Let us know if you’ve been vaccinated

We will be grateful if you let us know if you’ve been vaccinated.

You should not go to see the dentist if you have symptoms of Covid or other respiratory related signs of infection. This also applies if you’re in quarantine or home isolation.

We urge you to take a test for Covid if you have respiratory symptoms, to make sure there’s no risk for spread of infection. Call us in advance of your appointment and let us know.

If you are interested, you can read advice and information about Coronavirus disease from FHI here.

In case of acute toothache

You should call the dental clinic directly so that we can inform you on how to get help.

How to book an appointment

It is important to us that you book an appointment by phone, e-mail or via the booking form on our website.

Do not visit the clinic physically to book an appointment. We do this to avoid unnecessary visits and then again to limit potential infection.