Allmenntannlegen

Møt Stian Solli Kanestrøm, en av allmenntannlegene som sørger for at den som gruer seg til tannlegetimen skal føle seg trygg på klinikk.

– En typisk dag på klinikk starter som regel med en hyggelig stund med kolleger. Vi ser over og planlegger dagen, samt gjennomgår det som eventuelt er satt opp av større behandlinger i detalj. Ettersom at jeg jobber såpass bredt er det som regel litt av hvert som skal skje.

Stian Solli Kanestrøm viser vei til et av behandlingsrommene på Oris Dental Aker Brygge. At han trives er det ingen tvil om, i over 20 år har han holdt til her i kjernen av Oslo sentrum. Fra behandlingsstolen kan pasientene følge med på livet i Vika gjennom vinduet eller studere maleriet Marianne Aulie har malt i taket på behandlingsrommet.

– Jeg ble tannlege fordi jeg hadde lyst til å jobbe med mennesker. Det er et yrke der man får kombinert både teoretisk akademisk fag med praktisk kunnskap og psykologi. Jeg har aldri angret, sier han. 
Som allmenntannlege møter Stian bredden av befolkningen hver eneste dag. Blant dem også de som skulle ønske de var alle andre steder enn i stolen hos ham.

– Mange kvier seg fordi de synes det er litt ubehagelig, mens andre har odontofobi – altså alvorlig tannlegeskrekk. Det er med andre ord mange som ikke akkurat gleder seg til å møte meg, selv om jeg ser fram til å treffe dem. Da er det kjempeviktig med et godt løp fra A til Å for dem.

Faget i front

For Stian var Oris Dental et selvsagt valg på grunn av fokuset i tannhelsekjeden.

– Vi har et konsept som setter faget i fokus, med et sterkt fagmiljø som hele tiden ønsker å utvikle seg. I tillegg jobber jeg på en klinikk med et ekstremt godt sosialt og faglig miljø.

Styrken i å tilhøre en større organisasjon, sier Stian, er nettopp tiden som frigjøres til faktisk fag.

– Vi har en sterk administrasjon med kontorer i Trondheim, Oslo, Stavanger, Bergen og Harstad. Derfra tilrettelegges det for at vi kan drive med best mulig tannbehandling og fokusere kun på det.

Trygg

Med solid støtte på det administrative, får Stian tid til å dyrke menneskemøtene. Trygg-konseptet, et digitalt og fysisk konsept for pasienter som kvier seg for å besøke tannlegen, er viktig for ham. Det samme er pasientløftet generelt.

– Vi har pasienter i fokus og ønsker å møte dem på deres premisser, det er det eksterne løftet Oris Dental har gitt pasienten. Det gjelder både i forhold til de med spesifikt tannlegeskrekk, de som trenger å komme til timer utenom vanlig arbeidstid og de som måtte trenge spesielle tilrettelegginger.

Hva er det beste med jobben?

– Man treffer masse ulike mennesker med komplekse utfordringer hver dag. Det å både ivareta selve mennesket og løse det kliniske samtidig er utrolig givende. De dagene man møter pasienter som ikke trodde de skulle klare å gjennomføre et besøk eller en behandling, men som faktisk klarer det likevel – det er veldig givende.