Oralkirurgen
Oris Dental Galleri ligger midt i det mest hektiske knutepunktet i Oslo, over bussterminalen like ved jernbanetorget. Herfra forlater og ankommer tusenvis av mennesker bykjernen hver eneste dag. Noen små etasjer over mennesker i farta finner du klinikken der oralkirurg Shores Afnan holder til.
– Hei kompis, bare et øyeblikk. Line, kan du gjøre klart rom tre? Patrick, kan du gi beskjed til han klokken fire at jeg henter ham nede? Ja, kompis, da var det oss.
I samme tempo som livet utenfor beveger Shoresh seg rundt i resepsjonen. Han hilser på alle på venterommet, koordinerer team og tar i mot dagens neste pasient.
– Hvordan føler du deg? Litt nervøs? Det er fullt forståelig, men vi skal følge planen som avtalt, dette kommer til å gå veldig fint.
Til tross for at oralkirurgen har mange baller i luften, skjer alt i en stødig rytme. Han er energisk og målrettet. Utvilsomt i sitt ess.
– Jeg har alltid vært interessert i både medisin og mennesker, sier Shoresh.
Bedre livskvalitet
Et par timer etter ankomst følger oralkirurgen pasienten fra tidligere ut i resepsjonen igjen. Han overrekker en pose med nødvendigheter, minner om å følge instruksene og sier at han kommer til å ringe om et døgn for å høre hvordan det går.
– Ved å bli tannlege fikk jeg muligheten til å fordype meg i spennende medisin, samtidig som jeg får jobbe med å hjelpe folk med både helse og hverdag, sier Shoresh.
Etter å ha jobbet elleve år som allmenntannlege fullførte han spesialiseringen i oral medisin og oral kirurgi i 2017.
– Jeg hadde lyst til å jobbe med større kasus, altså mer komplekse behandlingsbehov. For mennesker med større tannhelseutfordringer er jobben vi kan gjøre for dem ofte avgjørende for livskvaliteten.
Engasjementet for pasientene har ført til at Shoresh er en av ambassadørene for Trygg-konseptet i Oris Dental.
– Det som motiverer meg er å kunne hjelpe mennesker som ikke har turt eller villet smile på mange år på grunn av problemer med munn og tenner. Det gir meg en enorm glede å se dem smile igjen og komme seg trygge og fornøyde tilbake til en normal hverdag, sier han.
Fagnerd
Når Shoresh ikke befinner seg på klinikk, foreleser han ofte for andre spesialister eller underviser studenter både i Norge og globalt. På Instagram deler han jevnlig caser fra klinikk med sine nesten 70.000 tannlegefølgere fra hele verden. At oralkirurgen har fag på hjernen er det ingen tvil om.
– Det er jo ekstremt spennende da – og ikke minst viktig for de som har tannhelseutfordringer som hindrer dem i å leve normalt. Å slite med å tygge er et stort problem, det samme er det hvis man skjemmes over munnen sin og begynner å isolere seg, sier han.
For den som har tannlegeskrekk er jo du kanskje en av de skumleste på klinikken?
– Ja, derfor er det utrolig viktig å tilrettelegge for trygge omgivelser og god kommunikasjon.
Hva mener du er en god pasientopplevelse?
– At pasientene føler seg ivaretatt og forstår at vi ikke dømmer dem for hverken status på tennene eller hvordan de takler å skulle gjennomgå behandling. Det er også helt avgjørende at de forstår gangen i behandlingen de skal igjennom, føler seg trygg på hvert steg i det som skal skje og aktivt får ta del i beslutningene rundt behandlingen sin.