Ida og Kyrre
En beslutning for fremtiden
Da Ida B. Lundh og Kyrre Hustad bestemte seg for å selge klinikken sin til Oris Dental, var det en nøye overveid beslutning som handlet om å sikre videre utvikling av klinikken, samtidig som de kunne opprettholde den kvaliteten og tryggheten de alltid har ønsket for sine pasienter og ansatte.
Sikret klinikkens fremtid
Da muligheten om å selge klinikken ble lagt på bordet i 2022, vurderte Ida og Kyrre det som en sjanse til å realisere verdiene de hadde skapt, samtidig som de kunne sikre klinikkens fremtid.
– Salget ble en naturlig del av klinikkens utvikling. Vi så på dette som en mulighet til å ta klinikken til neste nivå, samtidig som det ga oss frihet til å balansere jobb og familieliv på en bedre måte, forteller tannlege og småbarnsmor Ida, og utdyper:
– Det at vi solgte på et tidspunkt hvor vi fortsatt har mange år igjen i arbeidslivet, gjorde at vi også ønsket å sikre et godt samarbeid fremover.
Smidig overgang
Ida og Kyrre hadde over flere år hatt sporadiske samtaler med Oris Dental før en avtale kom i havn. De kjente godt til kjeden og tilrettela for en god overgang.
– Vi hadde organisert selskapet med ryddige og avklarte forhold selgende tannleger i mellom, og som gjorde det lett å synliggjøre klinikkens verdi og styrker. Det ble også lagt ned mye arbeid i å styrke klinikkens merkevare, og øke pasientmassen og kapasiteten i klinikken.
Etter signering opplevde de selgende tannlegene en del spørsmål og usikkerheter blant de ansatte.
– Det var en småturbulent periode, men vi fikk hjelp av Oris, og fikk sammen håndtert det på en ryddig måte, som trygget alle parter.
Ida trekker frem Oris Dental sin fadderklinikk-ordning og ledelsens hensyn til de ansattes behov som en del av løsningen for en smidig overgang.
En mer strukturert hverdag
Overgangen til Oris Dental har gitt Ida og Kyrre en mer strukturert hverdag, med tilgang på gode ressurser, både faglig og administrativt.
– Vi har flere kontaktflater å forholde oss til enn tidligere, så selve arbeidsmengden er kanskje ikke mindre, men vi har fått et sett med verktøy og støttefunksjoner som gjør hverdagen enklere. Vi kan lene oss på god praksis og erfaringer fra et stort nettverk, trekker Kyrre frem.
De faglige fordelene ved å være en del av et stort nettverk, med fokus på fag er også noe tannlegene setter høyt, som nå enklere kan rådføre seg med kolleger fra andre klinikker, eller rådgivere sentralt.
– Dette gir oss en trygghet som kommer både oss og pasientene til gode, bedyrer Ida.
Bevart klinikkens identitet
For tannlegene i Levanger har det vært en positiv overraskelse å se hvor lite klinikken de selv har bygget og utviklet, har endret seg etter salget.
– Vi driver i stor grad som før, med vår egen kultur og identitet, samtidig som vi også er en del av et større fellesskap. Den største endringen er nok at vi har fått flere, gode kolleger, mener Kyrre
Ida legger til: – Klinikken føles fortsatt som vår, og ansvaret for ansatte og pasienter er like stort som før. Det er betryggende å se at vi har ivaretatt identiteten i klinikken samtidig som vi drar nytte av ressursene som Oris Dental tilbyr.
En anbefaling til andre
Etter snart to år i Oris Dental ser tannlegene i Levanger tilbake på valget om å selge som det riktige valget.
– Vi solgte en godt drevet klinikk som vi nå får utviklet videre sammen med Oris Dental. Vi opplever å få gjennomslag for mange av våre innspill, samtidig som vi får avlastning når vi trenger det. Vi ser frem til mange gode år som en del av Oris-familien.
For andre tannleger som vurderer å selge sin klinikk, har Ida og Kyrre følgende råd:
Gjør en god jobb i forkant, og sørg for at du er forberedt. Det kan være en stor beslutning, men for oss har det vært nesten utelukkende positivt, både for oss som eiere og for våre ansatte.