Elisabeth og Birthe
En god støtte i hverdagen
Elisabeth og Birte hadde drevet Kvadraturen Tannlegesenter sammen i flere år da telefonen fra Oris Dental kom. De to sørlendingene hadde aldri vurdert å selge klinikken, men invitasjonen til å bli en del av Oris-familien satte tankene i gang. Selv om de var fornøyde med hverdagen og veksten de opplevde, bestemte de seg for å delta på et møte for å høre mer om hva Oris Dental kunne tilby.
Solgte «babyen vår»
Tannlegene ved Kvadraturen Tannlegesenter hadde en god hverdag, med en stabil drift, som et resultat av mange års hardt arbeid og investeringer. Og verken Elisabeth eller Birte gikk med tanker om å selge.
– Det var flatterende og hyggelig å bli ønsket velkommen inn i fellesskapet i Oris Dental, men vi takket nei i første omgang.
Til tross for avslaget, fortsatte dialogen med Oris Dental, og etter flere samtaler begynte Elisabeth og Birte å revurdere sitt første svar, og landet til slutt på et salg.
– Det ble en periode med usikkerhet rundt om vi hadde gjort det rette. Vi hadde jo solgt «babyen vår» som vi var så stolte av og fornøyde med. Men etter hvert modnet avgjørelsen, og vi innså at dette kunne være riktig for både oss og klinikken.
Av, med og for tannleger
For de to sørlendingene var det helt avgjørende at Oris Dental er drevet av tannleger.
– Det gjorde det lettere for oss å føle oss trygge på at klinikken ville bli videreført i samme ånd som tidligere, forteller Elisabeth.
Avtalen ble signert, og forhandlingene og oppkjøpsprosessen satt i gang.
– Det var en god prosess, med respekt for oss, og det vi hadde bygget opp.
Damene opplevde også å få god hjelp og veiledning underveis.
– Det gikk så knirkefritt som det kunne gå, skyter Birte inn.
Nye muligheter
Klinikken har rundet ett år som en del av Oris Dental, og de tidligere eierne har fått kjenne på det å være en del av noe større. En av de største endringene og fordelene mener de selv er hvordan deres ansatte har fått nye utviklingsmuligheter.
– Sekretærene våre har fått større utfordringer og nye muligheter til å utvikle seg. Gjennom kurs og støtte fra et stort faglig fellesskap, har hele klinikken hatt muligheten til å vokse på måter vi ikke kunne ha oppnådd alene, forteller Birte.
Elisabeth og Birthe er også takknemlige for avlastningen som har fulgt med oppkjøpet.
– Det har vært en stor lettelse å slippe å sitte med driftsansvaret alene, forteller Birte, som tidligere satt med det daglige driftsanasvaret på klinikken.
– Spesielt når noe ikke fungerer, eller når noen er sykmeldt, da er det en enorm lettelse å ha et godt støtteapparat å lene seg på. Her i byen har vi flere Oris-klinikker som vi kan låne støttepersonell fra dersom det er behov, og det gjør hverdagen mye lettere, forteller Birte.
Moderne og effektiv drift
Selv om overgangen har vært positiv for sørlandsklinikken, har det vært mye nytt og ukjent, med nye plattformer og nytt reglement å sette seg inn.
– Det er nye apper og et intranett som vi må følge med på, men vi opplever mer og mer at disse systemene er nettopp det som kvalitetsikrer profesjonaliteten sier Birte, som også er takknemlig for hjelpen klinikken nå får med markedsføring.
– Dette med markedsføring av klinikken har hengt over oss i mange år, vi har visst at vi må ta tak i det, men har ikke visst hvordan. At vi nå får hjelp med dette er halt fantastisk deilig, uttrykker Elisabeth.
Vi har fått beholde klinikken vår
Elisabeth og Birte har klare råd til tannlegekollegaer som lukter litt på mulighetene for å selge.
– Før vi solgte var vi nok litt låst i tanken om at det å drive noe eget var det beste. Men vi har fått beholde klinikken slik vi kjenner den, men med mindre ansvar på våre skuldre og mer fritid som resultat.
Selv mente de først at tilbudet kom på bordet ti år for tidlig. Ett år senere tenker de ikke tilbudet kom en dag for tidlig.
– Hvis du får et tilbud, vurder det nøye. Det er sjeldent det rette tidspunktet, og det kan føles vanskelig å gi fra seg noe man har bygget opp. Men vi har fått beholde klinikken slik vi kjenner den, samtidig som vi har mindre driftsansvar, sier Birte.
Elisabeth nikker enig og legger til: – Det å føle seg så ønsket og verdsatt av en kjede som forstår hva som er viktig for oss, har vært helt avgjørende. Det var Oris eller ingen for oss.