Therese Nøst, Chief Marketing Officer i Oris Dental
– Et språk alle forstår
Som markedssjef har hun på kort tid satt Oris Dental på kartet blant folk flest. For med store, kreative kampanjer i nasjonale aviser og på boards over hele landet, har Therese og resten av markedsgjengen gått i bresjen for å øke nordmenns kjennskap til tannhelse.
Therese Nøst Frøysnes, CMO i Oris Dental, nærmer seg tannhelsefaget med det hun kaller forsiktighet.
– Jeg har jo ikke fagkompetanse om tenner eller tannhelse, og vi som jobber med å markedsføre Oris Dental er helt avhengig av ha dyktige fagfolk med oss.
Etter fjorårets store Trygg-kampanje og vårens «Tannhelsekarakterene» har Therese erfart det hun omtaler som magien i skjæringspunktet der markedsføring og tannhelsefaget møtes.
– Den faglige forankringen er det viktigste innen alt vi gjør i av markedsføring, for uten faget faller budskapet fort gjennom. Tannlegene våre kan komme med et behov eller tanker om hva de ønsker å kommunisere. Da er det vår jobb å «oversette» dette til noe som treffer og engasjerer Ola og Kari Nordmann, forklarer hun.
Jeg er stolt over at vi tør å være lekne og utfordre en bransje som kanskje blir sett på som litt gammeldags og tungrodd, ut med det gamle, inn med et nytt tankesett for både tannlegen og pasienten.
Therese Nøst Frøysnes, CMO i Oris Dental
Det skinner gjennom at markedssjefen i Oris Dental har et oppriktig engasjement for at nordmenn skal forstå viktigheten av å ta godt vare på tannhelsen.
– Om alle faktisk kom på den årlige sjekken hos tannlegen hadde man kunnet begrense skadeomfanget og prislappen for de fleste. Fokuset mitt ligger i hovedsak på å snakke for og til målgruppene våre, slik at de lettere forstår hvor viktig tannhelsen er.
– For meg oppstår magien når fag møter markedsføring. Det er skikkelig gøy når man begynner å lære av hverandre, og det er her de beste ideene kommer fra!
Utfordrer inntrykket av bransjen
Ifølge Therese Nøst er noe av det viktigste hun gjør i jobben som markedssjef å «av-alarmere» og endre inntrykket av bransjen og tannlegen generelt.
– Det finnes så mange myter om tannlegen som ikke stemmer og som gjør dørstokkmila høyere enn den trenger å være. Vi som jobber i Oris Dental vet at tannlegen ikke er farlig eller skummel, og min jobb er å endre denne oppfatningen, sier hun og understreker viktigheten av å kunne se seg selv utenfra.
– Når vårt mantra er «på kundens premisser», må vi evne å se oss selv gjennom kundens øyne, siden det hjelper oss vurdere hvordan vi som Oris Dental kan gjøre det enklere for alle å lære mer om hvordan kan kan ta bedre vare på tennene sine. Det, sammen med den faglige dybden og innsikten, er utgangspunktet i all vår markedsføring.
Pasient og kunde
For markedssjefen har det hele tiden vært viktig å konkretisere forskjellen på kunde og pasient. Store deler av jobben hennes handler om å bygge verdens beste kundereise.
– De som besøker oss på klinikk er jo ikke syke på den måten man gjerne forbinder med ordet pasient. Fra et markedsføringsperspektiv blir det rart å si at vi kun har pasienter hos Oris Dental, selv om dette naturlig nok gir mening rent faglig for tannlegene våre. En enkel distinksjon er at man er kunde helt til man setter seg i tannlegestolen, og at man først da er pasient. Sekundet man reiser seg fra stolen, går man tilbake til å være en kunde.
Det er avgjørende å snakke på kundens og pasientens språk, altså vi som vet lite eller ingenting om faget. Bort med vanskelige latinske ord og uttrykk, vi må snakke på et språk som alle kan forstå
Therese Nøst, CMO i Oris Dental
Stor rebranding
Ved utgangen av 2022 gjennomførte Oris Dental en stor rebranding, som Therese ser på som et viktig grunnlag for markedsføringen hun har ansvar for i dag.
– I rebrandingen endret vi vår tilnærming til kunden og pasienten. Nå snakker vi til dem, ikke om dem. Fra denne rebrandingen og arbeidet vi gjorde med å finne vår retning, utarbeidet vi plattformen Trygg, som vi praktiserte internt allerede, men som trengte et hjem og plass i merkevaren Oris Dental.
I dag ser markedssjefen på Trygg som en bærebjelke i all kommunikasjon i Oris Dental.
– Alle mennesker har behov for å føle seg trygge når de går til tannlegen, uavhengig av om man er redd for å møte tannlegen, redd for at det skal bli dyrt, eller usikker på hva man kan forvente av tannlegebesøket, understreker Therese.
Ifølge markedssjefen får hun bryne seg på oppgaver hun aldri hadde kommet i nærheten av i andre organisasjoner. – Hos oss er hele laget med på utviklingen som skjer av Oris Dental. Å være med på en slik eventyrvekst er utrolig spennende, sier Therese Nøst Frøysnes.
Viktige verdier i Oris Dental
Therese Nøst ser på seg selv som heldig, og mener man i Oris Dental er gode til å stå sammen, med samme trøye og samme vinnermentalitet.
– I Oris Dental er det ikke mye forskjell på meg som Therese og meg som CMO. Siden vi er så avhengige av å spille hverandre gode når vi jobber innenfor så mange forskjellige fagfelt på samme arbeidsplass, er verdien «På Lag» særs viktig.
Nysgjerrig på ledige stillinger i Oris Dental? Se her!
– Personlig kan jeg ikke stikke under en stol at lidenskap og dedikasjon er to viktige verdier for meg, her føler jeg meg veldig hjemme. Jeg gjør sjelden noe halvveis og setter relativt høye krav til meg selv og teamet (selv om jeg bare er 1.59 høy). Om jeg ikke hadde hatt lidenskap for jobben jeg går til hver dag, hadde jeg raskt mistet dedikasjon også. For meg henger våre verdier veldig fint sammen, avslutter Therese Nøst, CMO i Oris Dental.