Bitt og kjeveleddsbehandling i Sandvika

Vi i Oris Dental Løkketangen  fokuserer på bitt og kjeveleddsbehandling, og har i mange år behandlet pasienter fra hele landet.

Hode/nakke smerter kan være resultat av feilstilte kjeveledd, som igjen kan føre til unormal slitasje på tennene – men behøver ikke alltid være tilfelle – selv ved smerter i hode/nakke.

Klikking og smelling i kjeveledd kan for mange være en bagatell som det er lett å leve med. Men for andre kan dette føre til invalidiserende hodepine som kan ødelegge livskvaliteten og føre til unormalt sykefravær.

En undersøkelse av ledd og bitt bør være en del av en samlet undersøkelse til informasjon for pasienter som selv lettere kan ta beslutning om eventuell behandling ut fra bedre viten.

Vi lever i en masete og ofte stressende hverdag, og dette vil forsterke smertebildet for pasienter med kjeveleddsproblemer.

Det viktige er å vite at selv om leddene står feilplassert, vil ikke nødvendigvis pasienten føle smerter i selve leddet, men disse kan fortone seg som vondt i øret, eller i muskelgrupper relatert til leddet. Smertene sprer seg og har ofte kranielle komponenter som dypere hodepine. Svimmelhet og øresus kan også forekomme.

Avhengig av hvilken diagnose pasienten har, vil selvfølgelig behandlingen individualiseres.

Det blir for komplisert å skrive dette i et informasjonsskriv, men komponenter kan være forskjellige bittskinner – om enn ikke alltid. Regulering av tenner når smertebildet er normalisert, eller rett og slett oppbygging, dersom mindre avvik avdekkes.

Har tennene unormal slitasje og har behov for rehabilitering, kan dette være en ”innbakt løsning” dersom dette er en del av Kjeveleddsbehandlingen til pasientens beste.

Vi velger selvfølgelig den behandlingen som best tjener pasienten.

Ofte henvises pasienten til kjeveortoped (reguleringstannlege) etter endt forbehandling.

Kjeveledd lenker
TMJ Dr Brendan Stack
TMD-foreningen

«Veldig fornøyd, veldig hyggelige og flinke folk med en god porsjon humor. Det er faktisk hyggelig å gå til tannlegen. Terningskast 12!»

– Kåre Garhard Naley

Tannlege Anders Wangestad ved Oris Dental Løkketangen i Sandvika hjelper deg med tannimplantat og har lang erfaring med behandlingen.
Tannlege Anders Wangstad har lang erfaring med kjeveleddsproblemer, og har hjulpet utallige pasienter med bitt og kjeveleddsproblemer.