Resepsjonisten – Første smil og støttende hånd


Allerede før du kommer til oss har du kanskje snakket med oss. Kanskje trengte du hjelp til å få en time som passer deg, kanskje lurte du på hvor nærmeste parkeringsplass var, eller trengte du kanskje en samtale for å roe nervene som kan gi en trygghet før et besøk på klinikken. Enten på telefon, eller på klinikk er det resepsjonistens du først vil møte.

Vilde Prestegaard er resepsjonist i Oris Dental.

– Som resepsjonist er det superviktig å være blid og hyggelig, og ta oss tid til å høre hva kunden har å si. Det er vår jobb å tilrettelegge best mulig, slik at besøket blir både praktisk enkelt og hyggelig, sier hun.

Vilde har erfart at det er tiden frem mot tannlegetimen som er den tøffeste for de fleste som kvier seg for å komme til klinikken.

– Vi jobber for å gjøre denne tiden hyggelig og avslappende. Vi kan ringe og ta en prat, trygge og trøste dem som trenger det.

Vilde har ved flere anledninger leid pasient i hånda både inn og ut av klinikken.

– Det er viktig å vise at vi har rom for alle her. Vi skal dekke deres behov. Trøste, gi dem en hånd å holde i. Det er viktig å vise at vi har tid og rom for alle her.

Vi kommer ganske langt med å være imøtekommende og blid.

Resepsjonist Vilde Prestegaard

Tannhelsesekretæren – Din partner i trygghet


Bodil Johansen er tannhelsesekretær i Oris Dental, og er den som sørger for at du kommer til dekket bord. Bokstavelig talt. Tannhelsesekretærer er tannlegens høyre hånd. De forbereder besøket ditt, og assisterer tannlegen under behandling.

– Vi sørger for at det er ryddet, vasket, og klargjort for behandlingen du skal ha. Vi skal ikke løpe rundt og lete etter utstyr med pasienten i stolen. Alt skal ligge klart dekket, og behandlings-samarbeidet mellom tannlege og tannhelsesekretæren er planlagt slik at behandlingen oppleves rolig og behagelig for pasienten.
Det er ikke mange ord som blir utvekslet mellom tannlegen og meg under behandling. Da er det fullt fokus på pasienten, forteller Bodil.

– Mange pasienter har spurt hvordan jeg kan vite akkurat hva tannlegen trenger når. Men man får fort et tett samarbeid med tannlegen og vet hvordan de jobber.

Bodil er spesielt varsom på språk og uttrykk under behandling.

– Vi er alltid ærlige, men passer på å ikke skremme pasienten med unødvendige ord og reaksjoner, eller nevne utstyr ved navn. Det kan virke unødvendig skremmende for pasienten. Vår jobb er å hjelpe dem trygt gjennom en behandling for å løse deres problem. Og det skal vi gjøre med ro, god informasjon og trygghet.

Jeg ønsker å være en trygghet for pasienten.

Tannhelsesekretær Bodil Johansen

Tannpleieren – Forebygging og personlig omsorg


Om du skal til tannlege eller tannpleier kommer an på hvilken behandling du kommer til oss for. Veldig forenklet kan det deles opp slik: Tannpleieren jobber mest med forebygging og oppfølging, og tannkjøttproblematikk, mens tannlegen jobber mer med skader og sykdom på tenner, tannkjøtt og kjeve som må behandles.

Skal du for eksempel rense tennene vil du mest sannsynlig gjøre dette hos en tannpleier. Tannpleieren gir deg gjerne gode råd om tannpuss, bruk av tanntråd eller mellomromsbørster, og andre gode tips for å forbedre tannhelsen slik at du kan bevare egne tenner lengst mulig.

Elin Rypdal er tannpleier i Oris Dental og er opptatt av å se hele pasienten, med et spesielt fokus på å skape trygghet.

– Vi skal ikke bare fikse et problem. Vi skal hjelpe slik at problemene ikke oppstår. Utfordringen her ligger i å lage et tilpasset løp etter pasientens munnhelse og generelle helse, livsstil og vaner. Vi må bli kjent med pasienten og lytte til deres ønsker og behov, inkludere de i behandlingsplanene, sier hun.

For at de skal følge våre anbefalinger er det viktig at de føler seg trygg, hørt, og sett.

Tannpleier Elin Rypdal

Tannlegen – Trygghet i tannlegebehandling


Tore Andreas Indrevær er tannlege i Oris Dental og hjelper deg om du har vært uheldig å få hull, mistet eller skadet en tann, eller utviklet tannkjøttbetennelse. For Tore Andreas er det viktig at det er pasienten selv som bestemmer behandlingsomfanget.

-Vi skal gjøre grundige kontroller og informere godt om skaden eller sykdommen, men det er opp til pasient hva de ønsker å behandle. Det er viktig for oss at pasienten ikke føler seg overkjørt eller overbehandlet, sier han.

Med utgangspunkt i en klinisk kontroll og røntgenbilder vil tannlegen, i dialog med pasienten komme faglige anbefalinger.

-Med dette som bakteppe planlegger vi sammen et behandlingsløp, der pasient skal møte forutsigbarhet og trygghet gjennom hele behandlingsløpet.

Dialogen er superviktig! Vi må spille på samme lag for å få best resultat.

Tannlege Tore Andreas Indrevær