Behandling av tannkjøttbetennelse

Behandling av plager og sykdom i tannkjøttet kan være både enkel og avansert, avhengig av hvor alvorlig tilstanden er.

Behandling av tannkjøttbetennelse krever systematisk, profesjonell fjerning av tannstein hos tannlege eller tannpleier, kombinert med grundig og godt stell av tennene hjemme. I tilfeller der lommen i tannkjøttet er for dyp til å fjerne belegget, kan kirurgisk behandling være nødvendig for å få bukt med sykdommen.

Gingivitt

Den enkleste formen for tannkjøttsykdom kalles gingivitt som betyr tannkjøttbetennelse. Da er tannkjøttet hovent, rødt og blør lett. Dersom denne betennelsen ikke blir behandlet og fjernet kan den utvikle seg til mer alvorlig tannkjøttsykdom, på fagspråket kalt periodontitt.

Periodontitt

Periodontitt er en bakteriell sykdom som angriper tennenes festeapparat. Sykdommen rammer mange voksne etter fylte 35-40 år, og er den vanligste årsaken til at nordmenn over 45 år opplever tap av tenner.

Ønsker du å vite mer om dine muligheter rundt tannregulering?

Symptomer på tannkjøttbetennelse

Tannkjøttbetennelse oppstår når det blir en infeksjon av bakterier i spalten vi har mellom tannen og tannkjøttet. Bakteriene danner et bakteriebelegg, plaque og tannstein.

Tannstein er forkalket bakteriebelegg, som gjør det lettere for nytt bakteriebelegg å feste seg, slik at alvorligheten av betennelsen øker. Dersom dette bakteriebelegget ikke blir fjernet, vil tennenes festeapparat bli gradvis redusert, til tannen blir løs og til slutt faller ut.

Har gener noe å si for tannkjøttet?

Enkelte personer er mer utsatt for å få tannkjøttbetennelse enn andre. Sykdommen påvirkes blant annet av en genetisk komponent, slik at enkelte familier er mer disponert gjennom arv.

Røyking, diabetes og sykdommer som påvirker kroppens immunrespons, er andre faktorer som kan ha betydning for alvorlighetsgraden og hvor raskt periodontitten utvikler seg.

Et vanlig symptom på tannkjøttbetennelse er rødt og hovent tannkjøtt, som blør lett når du pusser tennene. Men tannfestet kan bli angrepet også uten at du legger merke til det.

Noen blir ikke oppmerksom på tilstanden før tenner er begynt å løsne. Det er derfor viktig med god hygiene og forebygging, samt regelmessig kontroll hos tannlege eller tannpleier.

Vil du vite mer om symptomer og forebygging av tannkjøttsykdommer?
Les artikkelen vår «Lang i tannen?» her.

Hvordan forebygge tannkjøttbetennelse?

Tannkjøttbetennelse kan forebygges ved å fjerne det som direkte forårsaker sykdommen; bakteriebelegget. Dette kan gjøres ved å:

• Pusse tenner og bruke riktig børsteteknikk
  • Regelmessig rengjøring mellom tennene med tanntråd, tannstikker eller mellomromsbørster.
  • Regelmessig fjerning av bakteriebelegg og tannstein hos tannpleier eller tannlege.

Behandling av flere typer tannkjøttsykdommer

Oris Dental tilbyr behandling av alle typer tannkjøttsykdommer. Periodontibehandlinger utføres både av allmennpraktiserende tannleger, av tannpleiere og av periodontister. Periodontistene som er spesialister i periodonti, utfører i tillegg mer avansert periodontibehandling, som inkluderer kirurgisk behandling av tannkjøttssykdommer og innsetting av tannimplantater.

Opplever du noen av symptomene som er nevnt ovenfor, eller ønsker av andre grunner en sjekk av tannkjøttet? Bestill en time hos Oris Dental i dag!

Bestill konsultasjon for tannregulering

Bestill en uforpliktende konsultasjon – og få svar på alle dine spørsmål rundt regulering av bitt og tenner.

Se hvilke av våre klinikker som tilbyr denne behandlingen nederst på denne siden i kartet.