Kompleks behandling

Når tannkjøtt trekker seg tilbake

Stadig flere opplever tilbaketrukket tannkjøtt. Når tannkjøttet trekker seg tilbake, er retraksjonskirurgi en god løsning.

Hvorfor trekker tannkjøttet seg tilbake?

Tilbaketrukket tannkjøtt kan oppstå som følge av hardhendt pussing, bruk av for stiv tannbørste eller feil pusseteknikk. Også bruk av snus kan føre til at tannkjøttet trekker seg tilbake. Resultatet er at noe av tannroten blir blottlagt.

Er tilbaketrukket tannkjøtt alvorlig?

Skader på tannhalsen og blottlagte tannrøtter kan være alvorlig og gi redusert feste for tennene. Derfor er det viktig å forebygge tilbaketrukket tannkjøtt så godt man kan, samt oppsøke tannlegen dersom man merker at tannkjøttet begynner å trekke seg tilbake. Du kan forebygge tilbaketrukket tannkjøtt ved å:

• Bruke en myk tannbørste
  • Pusse tennene forsiktig, spesielt i skillet mellom tann og tannkjøtt
  • Unngå tannkrem med slipemidler i
  • Droppe snusen

Hvordan behandle tilbaketrukket tannkjøtt?

Heldigvis er det i de fleste tilfeller av tilbaketrukket tannkjøtt mulig å redusere skaden ved hjelp av et lite, kirurgisk inngrep kalt retraksjonskirurgi.

Retraksjonskirurgi gjennomføres med lokalbedøvelse, noe som betyr at inngrepet vil oppleves som helt smertefritt. Vanligvis tar det kun noen få dager før operasjonssårene har grodd og stingene kan fjernes. De første dagene etter operasjonen kan man oppleve noe kløe, men minimalt med smerter.

Våre kirurger er opptatt av å finne den operasjonsteknikken som passer best for ditt tannkjøtt og dine tenner og som utgjør et minst mulig inngrep.

Les om hvordan Marte opplevde behandling av tilbaketrukket tannkjøtt.

Har du fått tilbaketrukket tannkjøtt? Bestill time for konsultasjon og behandling hos spesialistene hos Oris Dental!

På disse tannklinikkene kan vi hjelpe deg med Når tannkjøtt trekker seg tilbake