Skånsom og smertefri trekking av tann

Vi foretar alltid en grundig undersøkelse før en tann trekkes. Det er svært viktig at annen behandling vurderes i forkant. Egne tenner er alltid bedre enn kunstige tenner. Vi ønsker primært å unngå å trekke hvis andre behandlingsmetoder kan medføre at tannen kan beholdes. Beslutningen er selvfølgelig din, til syvende og sist.

I utgangspunktet er det ikke svært komplisert å trekke en tann. Ofte kan vi trekke tannen både kjapt og rimelig. Men tanntrekking kan også, i noen tilfeller, være en noe mer komplisert affære, og tannkirurgi – eller kirurgisk tanntrekking – kan være nødvendig. Uansett gir vi bedøvelse, slik at tanntrekkingen blir smertefri.

Hos Oris Dental møter du erfarne og kunnskapsrike tannleger som på mest mulig skånsomt og smertefritt vis kan trekke tannen din, samt erstatte den i etterkant – dersom dette er noe du ønsker.

Ønsker du å vite mer om dine muligheter rundt tannregulering?

Når er tanntrekking nødvendig?

Noen ganger står også valget mellom å trekke en ødelagt tann eller å reparere den ved for eksempel rotfylling. Uansett hvordan tilstanden på din tann er og uansett hvilke muligheter du har, kan du være helt sikker på at du hos Oris Dental vil få utfyllende informasjon om dine muligheter, prisoverslag og en ærlig, faglig begrunnet anbefaling fra oss om behandlingsforløp.

Tanntrekking ved betennelse går også bra

Har du betennelse i en tann er det mest sannsynlig smertefullt for deg. Vi vil gjøre særlig oppmerksom på at selvmedisinering av ulikt slag kan ha uante konsekvenser. Det kan rett og slett gjøre ting verre og, i ytterste konsekvens, skade deg.

Vi trekker tenner med betent rot, men først vil vi gjerne forsøke å redde tannen. Ingen tann er som din egen tann, og vi vil gjerne gi deg gode råd. Det første vi gjør er å fjerne smerten. Det gir deg nødvendig pusterom og best mulighet for å ta en god beslutning.

Tanntrekking kan gi refusjon fra Helfo

Avhengig av årsaken til at tannen eller tennene må trekkes, kan du få refusjon fra Helfo. Vi er behjelpelige med å avklare et eventuelt krav, og vi kan hjelpe deg med å søke. En refusjon vil gå direkte mellom oss og Helfo, slik at du ikke trenger å legge ut beløpet. Her finner du vår oversikt over hva som kan gi refusjon fra Helfo.

Trekke tann på smertefritt vis

Ved tanntrekking vil vi alltid gi deg god lokalbedøvelse, slik at behandlingen blir helt smertefri. I enkelte tilfeller, for eksempel ved tannlegeskrekk, vil det også være gunstig å benytte seg av beroligende medikamenter eller  narkose under behandlingen.

Hvordan tanntrekkingen foregår, om man trekker ut tannen hel eller om den har flere røtter og må deles opp, vil du få vite av tannlegen i forkant av tanntrekkingen.

Bestill time hos oss i Oris Dental for trygg og smertefri tanntrekking!