Det er en tidlig desembermorgen på Torshov, og Aleksander Rebaudo (29) gjør seg klar for å besøke Tannlege Stian Kanestrøm. Han har hatt lite smerter og problematikk med egne visdomstenner, men har hørt at det lønner seg å fjerne en plagsom visdomstann før han blir 30 år.

Når bør du fjerne en visdomstann?

Fremme hos Tannlege Stian forteller at han ikke plages mye, men at det kan blir sårt rundt den ene visdomstannen som ikke har kommet helt ut. Det er også litt trøblete å holde rent, og små matrester setter seg lett fast mellom visdomstannen og tannen foran.Siden Aleksander er under tredve år, foreslår Stian at de bør vurdere å fjerne visdomstannen for å forebygge mer plager fra området senere.

– Når vi velger å fjerne visdomstenner forebyggende bør det som hovedregel gjøres når man er under tredve år. Da er inngrepet oftest enklere og man får mindre ubehag etterpå.

Aleksander sammen med leder ved Oris Dental Aker Brygge, Stian Kolli Kanestrøm.

Blir det verre hvis man venter?

– Ja, en pasient på femti år takler ofte dårligere å fjerne en visdomstann enn en pasient i tyve-tredveårene. Det er ingen automatikk at visdomstenner må fjernes, og dette må man alltid gjøre en grundig vurdering på. Det er lurt at man sjekker visdomstennene regelmessig i tyveårene. Da slipper man kanskje mer omfattende behandling senere.

Hvor raskt er man tilbake på jobb?

– Det varierer veldig fra pasient til pasient, og fra tann til tann, hvor raskt man er tilbake i et normalt liv. Oftest har man behov for smertestillende 3-4 dager, og det er vanlig med noe hevelse samt at man føler seg litt redusert de første dagene. De fleste pasienter forteller at de er tilbake på jobb 1-2 dager etter inngrepet.

Kan visdomstenner gi dårlig ånde?

– Dersom det ligger matrester eller bakterier som er vanskelig å pusse vekk, eller en kronisk betennelse som følge av dette, kan det føre til dårlig ånde.

Se hvordan timen til Aleksander gikk i videoen lenger opp.

Nysgjerrig på egne visdomstenner, eller på tide med en sjekk?

Finn din nærmeste klinikk her.